Follow my blog with Bloglovin

Instagram Tips & Tricks deel 1: Het algoritme uitgelegd

Instagram Tips & Tricks  deel 1: Het algoritme uitgelegd Als ware Instagram geek kan ik wel uren doorgaan over Instagram. Maar om de tips en tricks overzichtelijk te verwoorden waarbij ik ook kan uitleggen wat het dan precies betekent, is teveel voor een blog. Daarom heb ik besloten om er een serie van te maken. Over deze serie: Ik zal je geen leugens, onzin verhalen of nutteloze tips geven. Maar ik zal  soms diep ingaan op de stof. Raar maar waar: alles op Instagram heeft namelijk een “reden”.  Instagram is echter nog steeds een social media platform en laten we niet vergeten waarom we er ooit mee zijn begonnen: voor de lol!

Het algoritme

Vanaf het moment dat je wat meer tijd besteedt aan Instagram en met wat “oudere” gebruikers spreekt, beginnen ze over het algoritme. Vaak wordt er dan geklaagd over de negatieve effecten ervan. Maar wat is het nou precies en in hoeverre heeft het effect op jouw account. Deel 1 van deze reeks gaat over het algoritme.

Wat is het algoritme?

Een algoritme is reeks van instructies, een soort stappenplan, die naar een bepaald doel moeten leiden. Vergelijkbaar is bijvoorbeeld een recept, maar vaak hoor je het woordje algoritme enkel in wiskunde of computertaal. Het algoritme van Instagram is gemaakt voor jou, de gebruiker, met als doel je zo lang mogelijk op Instagram te houden. Het bedient dus eigenlijk jou, geeft aan wat jij het leukst vind, zodat je de app niet verlaat. Zo simpel; het is niet meer of minder.

Hoe is het ontstaan?

Maart 2016 was een historisch moment voor Instagram. Op dit moment veranderde je tijdlijn namelijk. In plaats van alles op chronologische volgorde te zien, werd dit veranderd naar wat Instagram dacht dat jij leuk zou vinden. En voilà, het algoritme is geboren! Spreek je gebruikers van voor 2016, dan zullen ze het vast hebben over die goede oude tijden en hoe graag ze die terug willen. Ik zal jullie een geheim verklappen: het algoritme gaat NOOIT meer weg.

Waarom bestaat het algoritme?

Waarom het nooit meer weggaat? Om dezelfde redenen waarom het algoritme in eerste instantie is ontstaan. Dat zijn er namelijk twee: de gebruiker zo lang mogelijk in de app houden en advertenties!!! Dit ga ik even uitleggen: dus de basis is de gebruiker zo lang mogelijk op het platform hebben. Op dit moment heeft Instagram 1 miljard gebruikers waarvan de helft dagelijks actief. Als we kijken naar Nederlandse statistieken, dan zijn er 4,1 miljoen gebruikers waarvan 2,1 miljoen dagelijks actief. Ter vergelijking met Nederlandse kijkcijfers: NOS 20.00 uur journaal ongeveer 1,5 miljoen. Ik denk dat je al weet waar ik naar toe wil gaan. Adverteren op Instagram!  Momenteel is het hartstikke goedkoop in vergelijking tot traditionele media zoals televisie (maar zelfs ook goedkoper als Google Adwords). Daarbij heb je ook nog eens de mogelijkheid om te selecteren wie je precies wilt bereiken. Laten we daarbij niet vergeten dat “influencermarketing” ook heel goed werkt! 72% van de gebruikers heeft namelijk al aangegeven dat zij iets hebben gekocht omdat ze het hebben gezien op Instagram.

Conclusie:

Adverteren op Instagram is slim voor bedrijven en betekent inkomsten voor Instagram. Wat blijft er dan over als taak voor Instagram? Precies! Zoveel mogelijk actieve gebruikers op hun platform, die zo lang mogelijk erop blijven om zoveel mogelijk advertenties te zien. Ik had je graag een ander verhaal verteld; dat het niet allemaal om geld draait, maar ach… money makes the world go round.

De algoritme updates & Algoritme geklaag

Nu kan ik me voorstellen dat je denkt: Oké dus het algoritme is er voor mij, waarom zie ik mijn favoriete posts dan niet? Of influencers die klagen dat ze minder likes per post krijgen. Ik kan maar een ding zeggen: je gebruikt Instagram verkeerd. Maar voordat ik je uitleg waarom en hoe je het verkeerd gebruikt, leg ik eerst uit waarom iedereen klaagt en hoe dat komt. Er zijn namelijk een aantal grote updates geweest (waar Instagram zo stil mogelijk over is). Toen de chronologische volgorde wegging, werd engagement (het aantal likes en comments dat je op een post krijgt) een belangrijke factor om te bepalen hoe populair een post was. Hoe meer engagement hoe populairder en werd de post getoond op de ontdekkingspagina van Instagram waardoor je bijv. meer volgers kon krijgen. Dit was het moment dat engagementpods en like bots gecreëerd werden.

Om even uit te leggen:

Een engagementpod is een groepje waarin men posts van elkaar deelt en vervolgens allemaal een like/comment geeft. Like bots heb je in verschillende vormen, maar in principe betekent het dat je betaalt voor het krijgen van likes. Deze likes komen over het algemeen van “neppe” accounts. Ik heb bewust neppe tussen haakjes gezet: ik kom in een ander deel uitgebreid terug op “neppe accounts” en engagement.   Zoals je waarschijnlijk kunt raden; er werd misbruik gemaakt van het algoritme. Er werd gemanipuleerd en accounts groeiden aan volgers terwijl dit eigenlijk niet klopte. Opeens stond Instagram vol met neppe accounts. De kwaliteit van Instagram raakte in gevaar en dit betekende dat het voor adverteerders niet meer interessant zou zijn. De reden voor de algoritme updates heeft eigenlijk alleen daarmee te maken. Terwijl dit allemaal in 2016/2017 gebeurde, viel de klap het hardst voor deze mensen in januari 2018 en veranderde Instagram opnieuw de spelregels. Ik ken accounts die na januari dagelijks volgers kwijt raakten, terwijl ze voorheen met tientallen of zelfs honderden per dag groeiden. Om het in statistieken uit te drukken: gemiddeld genomen volgt een gebruiker ongeveer 800 accounts. In tijden van chronologische volgorde zag men ongeveer 70% van de geplaatste posts niet (simpelweg omdat je niet zo ver blijft terug scrollen). Instagram geeft nu aan dat ongeveer 10% van je volgers je post ziet. Indien de post positief wordt ontvangen, wordt deze “vrijgegeven” aan de rest van Instagram. Dus ja: het zit niet tussen je oren. Je ziet je favoriete posts minder goed. Influencers hebben ergens toch gelijk. Inmiddels is zo’n twee maanden terug (juni 2018) nog een grote update geweest die het nog steeds moeilijk maakt voor de influencer, maar de gebruiker steeds meer middelen geeft om een zo prettig en langdurige ervaring te hebben.

Laatste update & Wat doet het nou precies?

Bye bye chronologische volgorde dus. Dit is waar het algoritme (voornamelijk) op let:
  • Engagement: Ik noemde het net al; hoe meer engagement, hoe populairder de post.
  • De dag en tijdstip dat je post: Klinkt best logisch, niemand ziet je post om 3 uur snachts als iedereen dan slaapt.
  • Hoelang je post wordt bekeken: de aanname is dat wanneer iemand langer kijkt, hij dit dus echt leuk vindt. Als je je account hebt overgeschakeld naar een business profiel dan zal je geheid zien dat je caroussel posts hogere weergaven hebben.
  • Consistentie: Dit heeft betrekking op twee punten: de inhoud van je post en de “hoe je post”. Wij mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren en verwachten altijd hetzelfde op hetzelfde moment. Daar is het algoritme op ingesteld tenminste. Wanneer je dagelijks post en ineens een weekje pauze neemt, zal dit effect hebben op de zichtbaarheid van je posts. Maar wanneer je altijd foto’s van je favoriete recepten plaatst en ineens een selfie post, zal ook dit effect hebben.
  • Delen van posts: heb je weleens een grappig filmpje dat je vond op Instagram verstuurd via dm naar een vriend? Dan vond je het zeker echt een leuk filmpje, tenminste dat is wat het algoritme “denkt”.
  • Relevantie: hier wordt het een beetje ingewikkeld. Het algoritme is een stappenplan. Wanneer jij de juiste stappen bewandeld, gaat alles goed. Maar wanneer je dit niet doet, raakt het algoritme in de war. Het algoritme plaatst iedereen in hokjes, mij in het hokje “familie-bloggers”. Maar zo zijn er verschillende doelgroepen oftewel niches zoals travel, interior, fashion, food, cars.. Ik kan nog even doorgaan, maar je begrijpt me wel. Dit is hoe het werkt: hoe meer jij binnen je hokje blijft, hoe beter Instagram begrijpt dat je in dat hokje hoort. En zo weet het algoritme wat je leuk vind, maar misschien belangrijker: aan welk hokje ze je posts moeten laten zien.
  • Voorkeur van content: dit is iets wat afkomstig is van Facebook (eigenaar van Instagram). Het algoritme staat zo ingesteld dat familie en vrienden altijd eerst komen, daarna zijn het informatieve of entertaining posts.
  • #trending: het algoritme houdt van relevante dingen. Plaats je “nieuws”, let er dan op dat dit oprecht is.
En dan misschien het belangrijkste van dit artikel: updates 2018. In Juni is het algoritme dus voor het laatst ge-update en dit gebeurde samen met een paar wijzigingen in de app zelf:
  • Link delen: Er staat tegenwoordig een trackingscode in je links om te registreren waar je like bijvoorbeeld vandaan komt. Engagementspods? Het algoritme heeft jullie door! Zie hieronder een voorbeeldje:
Normale link: https://www.instagram.com/p/Bl4uhQ3heZV/ Trackingcode: https://www.instagram.com/p/Bl4uhQ3heZV/?utm_source=ig_web_copy_link (alles na de laatste / is onderdeel van de trackingcode)
  • Tijdlijn is veranderd: hij is een klein beetje terug in chronologische volgorde, tenminste dat gevoel geeft het. Hij is momenteel vooral gericht op recente interactie met elkaar. Dit zouden familie en vrienden moeten zijn. Al zouden posts ouder dan 5 dagen niet meer zichtbaar moeten zijn op je tijdlijn. Hoe vaker je de app opent, hoe meer het in chronologische volgorde is.
  • Ontdekkingspagina is aangepast. Voorheen stonden hier geen accounts tussen die je al volgde, nu wel. Wat uiteraard wel moet, gezien deze mogelijk uit je tijdlijn zijn verdwenen.
  • Het laat meer zien van wat je al hebt geliked. Ik geloof dat het een pixel calculator wordt genoemd. Maar het algoritme kan dus zien wat er op de foto staat die jij liked en reageert daarop door meer soortgelijke posts te tonen.
  • Berichten en verhalen dempen: je wilt iemand niet ontvolgen maar je bent ze eigenlijk een beetje zat, dan demp je ze. Een nadeel: dit werkt averechts. Hiermee geef je namelijk aan dat je minder Instagram wilt zien en hierdoor kunnen jouw berichten minder zichtbaar worden.
  • Onderlinge interactie: stel wij volgen elkaar. Net als ik vind jij het geweldig om constant foto’s te plaatsen van je kind. Wanneer ik reageer op bijvoorbeeld je story en er ontstaat een gesprek, zal dit betekenen dat jij even later een recente post van mij in je tijdlijn ziet. Dit is ook de reden waarom influencers klagen, ze moeten interactie hebben met hun volgers om zichtbaarheid en dus engagement te krijgen. Harder werken dus!

Fabels en Tips & Tricks:

Soms moet je geruchten de wereld uit helpen. Bij deze drie fabels die echt geschrapt kunnen worden. “Je bereik wordt minder zodra je overgaat op een business account.” Onzin! Je kan nooit inzicht gehad hebben op je statestieken. Hoe kan je dan weten dat je bereik omlaag gaat? “Wanneer je gaat adverteren, gaat je organisch (niet betaalde)  bereik omlaag” Het idee erachter begrijp ik: het algoritme denkt dat je advertertenties kunt betalen en verlaagt daarom bewust je organisch bereik zodat je blijft adverteren. Maar toch moet ik ook deze fabel ontkrachten. Je kan nou eenmaal de advertentie campagne gewoon ontzettend goed opzetten waardoor dit meer effect kan hebben als wanneer het algoritme voor je moet werken. “Kan ik een shadowban krijgen?” (Een shadowban is een blokkade op je account waardoor je posts alleen zichtbaar zouden zijn voor je volgers.) Nee, volledige shadowban is iets wat nooit is voorgekomen. Dan wordt je gehele account gewoon gesloten hoor. Wat wel mogelijk is, dat de post geblokkeerd wordt. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van een verboden hashtag. Verboden hashtags zijn o.a. hastags die iets pornografisch uiten. Of wanneer er constant dezelfde hashtag wordt gebruikt, kan dit geclassificeerd worden als spam gedrag en zo geblokkeerd worden. Met blokkeren bedoel ik enkel zichtbaar voor je volgers. En natuurlijk zijn we op het punt beland waarin ik jullie mijn top tips vertel. Maar als je dit artikel goed hebt gelezen dan weet je eigenlijk al precies wat je kunt doen! If you can’t beat them, join hem! Laat het algoritme voor jou werken:
  • Recente posts zijn relevant, post vaak (dagelijks maar meestal ook niet meer)!
  • Vind jouw ideale tijd om te posten. Kleine tip: in Nederland is men het meest in de ochtend en na etenstijd actief.
  • Post kwaliteit content! Je telefoonscherm is nou eenmaal niet zo groot, zorg ervoor dat het een heldere en scherpe foto is.
  • Maak gebruik van hashtags! Weet je niet hoe? Binnenkort komt hier meer uitleg over!
  • Comments zijn belangrijker dan likes: vooral de oprechte gemeende comments. Reageer altijd op je comments, men zal het fijner vinden om vaker comments bij je posts te plaatsen.
  • Maak gebruik van alle functies: zo laat je het algoritme zien dat je gek ben op Instagram en bovendien zijn die gifs bijvoorbeeld hartstikke leuk! Ik kan persoonlijk niet wachten totdat Instagram muziek beschikbaar wordt in Nederland.
  • Interactie: ik kan het niet vaak genoeg zeggen; het heet social media!?! Wees sociaal en ga het gesprek met elkaar aan, in welke vorm dan ook.
En uiteraard vergeet niet om gewoon lol te hebben. Uiteindelijk is het maar Instagram! Ik hoop dat dit inzicht heeft gegeven in het algoritme. Wil je direct aan de slag met je Instagram account? Lees verder naar deel 2 om de perfecte bio te creëren!   Instagram Algoritme uitgelegd - Singlemomlife.nl blog

12 Reacties

  1. Manuela
    12 augustus 2018 / 18:32

    Goed bezig Ela, helder en duidelijk! Nu al benieuwd naar het volgende deel.

    • Ela
      12 augustus 2018 / 18:37

      Lief! Goed om te horen dat het duidelijk is en anders kun je me altijd een dm sturen;)

  2. 12 augustus 2018 / 18:38

    Dank je wel voor de duidelijke uitleg! Ben benieuwd naar de rest van de serie. Ik vind Instagram hartstikke leuk, maar hoe het achter de schermen in elkaar steekt?? Ik doe altijd maar wat :-).

    • Ela
      12 augustus 2018 / 22:12

      Dat geldt voor bijna iedereen;) Maar dat zal na deze serie anders zijn denk ik!

  3. Renske
    12 augustus 2018 / 19:08

    Heel duidelijk! Ik ben benieuwd naar de rest 🙂

    • Ela
      12 augustus 2018 / 22:15

      Leuk! Deel twee kun je volgende week zondag verwachten;)

  4. 13 augustus 2018 / 02:35

    Wauw wat een heldere uitleg Ela! Haha ik lag wakker (4 u snachts) dus even rustig de tijd om ‘t te lezen. Sommige dingen wist ik al, maar nu snap ik ‘t tenminste helemaal! Goed bezig!

    • Ela
      13 augustus 2018 / 07:13

      Dat was precies mijn doel: voor eens en altijd alle info gewoon bij elkaar:) Hoop wel dat je nog een beetje hebt kunnen genieten van je nachtrust!

  5. 13 augustus 2018 / 06:23

    Wat een leuk en interessant artikel om te lezen. Ik kwam er zojuist achter dat ik wel regelmatig je blogs lees, maar je nog niet volg op Instagram. Bij deze dus! 🙂

    • Ela
      13 augustus 2018 / 07:16

      Aah wat leuk! Meestal hoor ik altijd precies het tegenovergestelde:)

  6. 19 augustus 2018 / 11:45

    Dit heb je goed weergegeven! echt super duidelijk voor accounts die er wat meer over willen weten!! bedankt !! ♥️

  7. Shida
    3 november 2018 / 06:13

    Wat informatief! Bedankt voor het delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sluit mij
Zoek je iets?
Zoek:
Berichtcategorieën: