Follow my blog with Bloglovin

Instagram Tips & Tricks deel 3: Perfect Feed

Instagram Tips & Tricks deel 3: Perfect Feed Yes! Welkom bij een nieuwe deel Instagram Tips & Tricks. Nu weet je hoe het algoritme werkt en heb je de perfecte Instagram bio gemaakt. Het is tijd voor je feed! Hiernaast lees je in deze blog alles over posten: hoe, wanneer en vooral waarom. Maar eerst wat achtergrond info.

Waarom post je?

Iedereen wil iets bereiken, ook op Instagram. Het maakt niet uit wat je reden is: als je deze maar wel kent. Je verhaal gewoon delen; dan kan.. Maar waarom? Wat wil je bereiken? Wil je andere inspireren? Advies geven? Een community bouwen?  Of iets verkopen? Het kan en mag allemaal; mits de reden verder gaat dan “ik wil gewoon meer volgers”.  Wat hier belangrijk is, is dat wat je post overeen komt met wat je wilt bereiken en dit ook overeen komt met je doelgroep. Ter voorbeeld: Mijn account gaat over moederschap. Mijn doel: het hebben van een community. In mijn posts zal je altijd mijn dochter zien, zij staat centraal. Soms zal ik vragen om advies, soms deel ik een tip en vaak gaat het over onze dagelijkse leven en wil ik graag weten hoe het met jullie gaat. Wanneer jij je eigen doel kent, dan valt nu het kwartje. Als jij bijvoorbeeld meer bereik op je blog wilt, dan is het handig dat je dingen post die gerelateerd zijn aan je blogonderwerpen. Vaak is bijvoorbeeld het verhaal achter een blogger onbekend en zijn persoonlijke verhalen of “achter de schermen” posts hartstikke leuk.

De perfecte feed: waar komt het vandaan?

Hier zijn eigenlijk twee dingen van toepassing die geleidelijk naar elkaar toe zijn gegaan. Toen Instagram gelanceerd werd, was een ding duidelijk. Het draaide om foto’s.  En mocht je die tijd nog meegemaakt hebben (ik heb ooit mijn account aangemaakt in 2012), dan kun je ook de filters herinneren.  Er werd direct een standaard gezet, mooie foto’s. Dit is ook de reden waarom Instagram zo goed werkt. Wij kijken graag naar mooi. Het is iets psychologisch en werkt blijkbaar hetzelfde als iets eten wat we lekker vinden.  We vinden het inspirerend om naar mooie dingen te kijken en voila zo werd de perfecte feed geboren. Het draaide niet alleen om een enkele post maar ook het totaal plaatje wanneer je naar iemands feed kijkt. Hier een paar die ik persoonlijk helemaal geweldig vind: abu888 - Singlemomlife.nl alexandrialens - Singlemomlife.nl thebearcubclub - Singlemomlife.nl 

“Documenting not creating”

Denk je nou: ik voel me geïnspireerd en dit wil ik ook? Ik heb slecht nieuws voor je. De perfecte feed werkt niet meer, tenminste niet als er geen inhoud is. Net zoals dat wij gek zijn op mooie inspirerende dingen, hebben we een hekel aan nep. Instagram heeft de reputatie van nep en dat irriteert ons. Wat werkt is “oprecht zijn” in combinatie met mooie foto’s;) Voor diegene die mij al wat langer kennen; ik begon met Instagram als onderdeel van mijn rouwproces en zocht naar een community. Ik ben onbewust altijd heel persoonlijk geweest. Maar ook voor bedrijven of wie dan ook met een zakelijke insteek op Instagram werkt de persoonlijke aanpak. Verzin dus geen geweldige online identiteit, maar wees gewoon eerlijk en laat de mooie en inspirerende dingen uit jouw leven zien. We hebben ze allemaal!

Instagramwaardige foto’s – tips

En ben je net zo goed als mij wat betreft fotografie (lees: eigenlijk helemaal niet zo goed), dan heb ik wat hulp voor je ingeschakeld. Misschien kun je de blog Onze eerste fotoshoot herinneren. Deze werd gedaan door Kirsten Blok. Terwijl iedereen claimt een fotograaf te zijn op Instagram is zij het echt! Verliefd op haar stijl, onder de indruk van haar skills heb ik haar gevraagd om wat absolute do’s en dont’s:

Lichte rustige foto’s werken nou beter als donkere:

Ik maak zelf al mijn foto’s met mijn spiegelreflex camera. De foto’s bewerk ik in Lightroom en in Photoshop voordat ik ze post. Dit betekent niet dat ik mijn dochter verander natuurlijk. Ik maak het licht mooier, photoshop wat snot en etensresten weg – natuurlijk is dat realiteit maar niet echt smakelijk, toch?!

Te licht en bewerkt is ook niet mooi:

Wat ik vaak op Instagram voorbij zie komen zijn zwevende kinderen. Dan denk je huh? Zwevende kinderen?! Dit zijn moeders die hun kinderen perse met witte achter- en ondergrond moeten fotograferen en dit zo wit maken dat het lijkt alsof ze zweven. Geen schaduw, niets. Ik snap dat je “een perfecte feed” wilt. Maar dit is alles behalve dat! Moeders, stop daar mee! Ga naar de speeltuin, naar het strand of koop van mij part een baby kat. Alles is mooier dan dat.

Go natural:

En dan hebben we ook nog de “kijk hoe de ogen van mijn kind eruit springen” feeds. Moeders die wél echt photoshoppen aan hun kind. Ze verbouwen niet, hoop ik, het hoofd maar lichten de ogen zó erg uit (ook die van zichzelf) dat het lijkt alsof je een soort alien hebt gebaard. Hoéft niet. Zo zonde! De perfecte feed is leuk, maar die krijg je naar mijn mening niet zo. Tot slot: haal vooral veel plezier uit het fotograferen en oefening baart kunst!

Instagram tips: Wat post je?

Dan bedoel ik dat heel letterlijk. Is het een foto of een video? Is je foto verticaal of horizontaal? Ook hier zit allemaal een reden achter: Foto: In de basis kennen we natuurlijk alleen de vierkante foto’s. Maar sinds we ook horizontale en verticale foto’s kunnen plaatsen, is het wel slim om hierover na te denken. Ik heb even wat foto’s gejat van mijn lievelingsfotograaf: Instagram Voorbeeld Horizontaal - Singlemomlife.nl Instagram Voorbeeld Verticaal - Singlemomlife.nl Instagram Voorbeeld Vierkant - Singlemomlife.nl
Hierboven zie je dus drie posts zoals je deze ook op je tijdlijn zou zien: een horizontaal, een verticaal en een vierkant. En nu moet je eigenlijk direct iets opvallen! Juist ja! De verticale foto zie je het grootst. Deze zal dus altijd het meest opvallen in een tijdlijn. Ik post zelf eigenlijk nooit horizontale posts en probeer af te wisselen tussen vierkant en verticaal. Lees: “kan het verticaal, dan kies ik altijd daarvoor.” Over deze posts: wat misschien ook leuk is om te weten: De verticale post krijgt de meeste likes omdat deze simpelweg het meeste opvalt. De vierkante post zou erna de meeste likes moeten hebben maar hier zie je dus iets grappigs gebeuren. Hoewel mama’s gek zijn op babyspam, krijgen foto’s waarin mama’s met hun baby te zien zijn, vrijwel altijd meer likes zoals in dit geval ook gebeurt.

Carrousel posts en Video’s

De algemene regel is hoe langer iemand naar je post kijkt, hoe beter. Quote me niet op dit, maar ik las ooit dat we gemiddeld 2 seconden besteden aan een Instagram post. Wanneer je dus gebruik maakt van een video of carrousel post, verleng je deze tijd. Dus iedere post zou een video of carrousel moeten zijn? Nee! Als je alleen maar carrousel posts plaatst, werkt dit namelijk averechts en worden ze volkomen genegeerd. Men wil namelijk direct zien wat er “gebeurt”, niet nog eens naar rechts swipen. Hoewel er accounts zijn die enkel video’s plaatsen en succesvol zijn, is sinds het succes van Instagram Stories eigenlijk niet meer fijn om videos te zien op je feed. Plus daarbij: video’s moeten direct de aandacht trekken, anders scrolt men ook gewoon door.

Het gebruik van borders

Creatieve Feed met border - Singlemomlife.nl blogpost Feed met border - Singlemomlife.nl blogpost In de basis zeg ik altijd nee. Wat je namelijk doet is je afbeelding verkleinen en je wilt juist gezien worden toch? Soms werkt het juist positief, soms zie je er een creatieve oplossing voor maar uiteindelijk blijft het bij mij nog steeds een nee. Hierboven wat voorbeelden waarin juist wel mooi staat.

Captions: word persoonlijk

Ik zie het nog steeds regelmatig; geen tekst onder een foto of enkel een hashtag/steekwoord. Ik vind het zo’n gemiste kans. Hier heb je namelijk de optie om net iets meer te zeggen over je foto, om echt contact te leggen met je doelgroep. Maar om nou gigantische verhalen hier te plaatsen is natuurlijk ook niet handig. Het klinkt heel stom maar hier moet je gevoel voor krijgen. Dit is wat voor mij op dit moment goed werkt: Caption Voorbeeld 1 - Singlemomlife.nl Caption Voorbeeld 2 - Singlemomlife.nl
Hoe ik ze vrijwel altijd schrijf:
1: Steekwoord/zin:  Nieuwe blog online
2. Beschrijving/persoonlijk verhaal: En terwijl Ilayda nog…
3. Call to action: De eerste reacties…
4. Hashtags: #dilanilayda ..
Ik vertel meer over hashtags in het volgende deel, maar voor nu moet ik er wel bij zeggen: zet ze in de caption, niet in je comments. Zie je dat blauwe pijltje op de rechter afbeelding? Natuurlijk zijn er genoeg mensen die geen captions lezen. Die liken je post om de foto en misschien nog even de eerste regel. Daarom is het wel van belang dat je begint met een steekwoord/zin. Het beste advies wat ik kan geven hierin is probeer uit wat het beste bij jouw doelgroep past. Ga ook geen lange verhalen schrijven als dit niet jouw ding is. Call to Action: ik heb het eerder al verteld dat je dit in je bio kunt gebruiken. Maar hij is eigenlijk ontstaan voor je posts. Als je even goed terugleest in bovenstaand voorbeeld dan zie je er namelijk twee. De eerste is overduidelijk: “nieuwe blog online”. Hiermee geef ik aan dat er een nieuwe blog is en dat je deze kunt lezen. De tweede is wat subtieler: “de eerste reacties zijn ontzettend positief” Naast dat dit uiteraard waar is en ik hier super blij mee ben (nogmaals bedankt!), is dit ook een call to action. Het hoort namelijk als trigger te werken:  jou als lezer nieuwsgierig maken waarom die blog dan positieve reacties krijgt. CTA foto - Singlemomlife.nlCTA caption - Singlemomlife.nl Dit is een voorbeeld van een CTA die bijvoorbeeld bij outfits (fashion accounts) heel goed werkt: “welke outfit is leuker? Links of rechts?”  In dit geval had ik echt even hulp nodig van mijn favoriete adviseurs, maar ik heb hier bijna 3x zoveel reacties gehad als normaal! Waarom dit ook een goed voorbeeld is van hoe je het niet moet doen: De eerste regel is namelijk “welke is leuker? De eerste of de tweede?”. Wanneer je kiest voor een simpele en directe cta, dan moet die ook zo ogen. Ik had eigenlijk gebruik moeten maken van cijfers ipv woorden, dus “welke is leuker? De 1e of de 2e ?” voor het maximale effect. Het gedeelte hashtags sla ik voor nu even over. Volgende week komt deel 4 uit: Hashtag strategie waar ik je alles over hashtags vertel!

Instagram Tips: mijn favoriete apps:

Later: Dit is echt een van mijn favoriete apps: posts inplannen en automatisch posten! Dit jaar is Later (vroeger Latergramme) zelfs officieel partner van Instagram geworden, dus ook al is het geautomatiseerd posten, dit is Instagram “approved”! Plus je kunt je hashtags opslaan in groepen en hoeft ze niet meer een voor een handmatig te typen. Snapseed: Feit: lichte foto’s werken nou eenmaal beter op Instagram. Snapseed is een van de weinige apps waar je de helderheid van een specifiek deel van de foto kan aanpassen ipv het geheel. Daarnaast heeft een nog een paar hele leuke opties zoals je foto uitbreiden. VSCO: Wie de highlight Instagram Hacks op mijn account heeft gezien, weet precies hoe ik het doe: @VSCOcheats! Een vaste filter/fotobewerking zorgt nou eenmaal voor een mooie feed omdat alles hetzelfde oogt. Hoewel de meeste filters betaald zijn kun je in de VSCO winkel vaak leuke pakketten van filters vinden die je gratis kunt downloaden. Preview/UNUM: twijfel je of je foto leuk in je feed gaat passen? Met deze apps kun je lekker schuiven met alle foto’s totdat het een mooi geheel is (beide doen in principe hetzelfde). En voor de rest gebruik ik gewoon INSTAGRAM! Op zoek naar de juiste hashtags? Weten wanneer je het beste kan posten? Gebruik gewoon je Instagram zoek functie en statestieken (bij bussiness profiel).

Instagram tips: posten en het algoritme

Pinterest-fanatieken zullen dit direct begrijpen: maak van iedere Instagram post een “rich pin” (rijk aan informatie). En dan bij hoge voorkeur alle informatie! Denk hierbij aan:
  • Geotaggen (locatie toevoegen)
  • Caption schrijven
  • Hashtags gebruiken
  • Tags (relevante personen taggen in de foto of caption)
Wat je namelijk doet is een database van gegevens in Instagram creëren en maak je daarbij het platform waardevoller. Dit vind het algoritme leuk! Wat het algoritme niet zo leuk vind: Je posts wijzigen! Dus hashtags niet in de eerste comment, maar direct in je caption. Spellingsfoutjes? Fuck it! En wat het algoritme al helemaal niet leuk vind, is posts verwijderen! Zo haal je namelijk gegevens uit die database. Ben je nou toch een post zat, archiveer hem dan! Instagram Perfect Feed - Singlemomlife.nl blog

2 Reacties

  1. 26 augustus 2018 / 22:48

    weer zeer leerrijk!!! vooral die app’s op je feed op voorrand even te checken!

  2. 5 januari 2019 / 20:18

    Dankjewel voor je waardevolle tips en al je hulp. Ik zie echt al groei, en het kan nog veel beter!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sluit mij
Zoek je iets?
Zoek:
Berichtcategorieën: