Instagram Tips & Tricks deel 2: de perfecte bio

Instagram Tips & Tricks deel 2: de perfecte bio

Als je dit leest, betekent het dat je Instagram Tips & Tricks deel 1: Algoritme uitgelegd ook hebt gelezen en het hopelijk handig vond. Maar in tegenstelling tot deel 1 gaat dit niet een lap tekst zijn maar ga ik je direct aan het werk zetten. Deel 2 gaat namelijk over de perfecte bio en na het lezen van deze blog kun je direct aan de slag.

Hoe het werkt

Iedereen weet dat je kan zoeken op hashtags, maar heb je je ooit afgevraagd hoe het zoeken op Instagram precies werkt? Hoe je soms op zoek bent naar een bepaald account maar andere accounts voorgesteld krijgt? SEO! Dat is het magische woordje. SEO: Zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimalisation) is eigenlijk het verbeteren en optimaliseren voor de vindbaarheid in een zoekmachine. Ik moet toegeven dat het algoritme en SEO bij Instagram in elkaar verweven zijn en het eigenlijk iets technischer is. Maar dit zijn de twee dingen die je moet weten die betrekking hebben op Instagram en de zoekfunctie. Ten eerste:  Weet je nog hoe ik in het vorige deel heb uitgelegd hoe Instagram in hokjes (niche) werkt. Hoe meer jij binnen je eigen niche zoekt, hoe beter je vind en gevonden wordt (binnen je eigen niche).  Ten tweede: het zoekt op de gebruikersnaam en de eerste (dikgedrukte) regel in de bio. Dit is de naamregel in de instellingen wanneer je het gaat bewerken. Een perfect voorbeeld hiervan is trouwens het account van Kim Jacobs. Wanneer je namelijk zoekt op het woord “alboe” kom je namelijk ook bij haar terecht. 

De ideale Instagram gebruikersnaam

Voordat we haasten naar de bio wil ik eigenlijk nog iets kwijt. Dit doe ik trouwens met een dubbel gevoel. Ik moet dan denken aan het gezegde “practice what you preach”. Ik vind namelijk dat wanneer ik je advies geef, deze zelf ook hoor op te volgen. En om eerlijk te zijn; mijn Instagram gebruikersnaam mag ook aangepast worden. Ik hoor je denken: “Nouja, ik heb gewoon mijn naam als gebruikersnaam”, prima toch? Niet helemaal als je gevonden wilt worden op Instagram. Want als je niet bekend bent op een ander platform, zal men niet weten wie je bent op basis van je naam. Ik durf namelijk met zekerheid te zeggen dat je @ela.dikilitas niet kent (mijn prive account) maar @kimkardashian hoogstwaarschijnlijk wel;) Nog iets leuks: het blijkt dat men lange en onduidelijke gebruikersnamen irritant vindt. Net zoals het overbodig gebruik van cijfers en underscores (laagliggend streepje).  Afkortingen zijn prettig wanneer ze logisch zijn, net zoals inspo voor inspiration of lux voor luxe.

Voorbeelden:

Wat nou de beste gebruikersnaam is, is eigenlijk per account en doel verschillend. Je kunt je gebruikersnaam baseren op iets wat veel voorkomt qua gebruikersnaam of op de meest gezochte zoekwoorden (hashtags) binnen je niche. Ook is het belangrijk om dan te kijken naar de regio. Wil je bijvoorbeeld een Nederlands account of internationaal?
Voorbeelden:
Mum: typisch Brits Momma: typisch Amerikaans
Mama: Nederlands maar ook veel gebruikt in bijv. Duitland ( het verschil tussen @mamavanilayda en @mama.ela is wat het Nederlands of internationaal maakt).
Nog een voorbeeld: Als ik een interieur account zou beginnen..
@huisje90 @interior.inspo
Populair type gebruikersnaam Gericht op zoekwoorden
Gericht op Nederland Internationale focus
Uiteindelijk gaat het erom dat je gebruikersnaam duidelijk aangeeft wat je feed/account inhoudt (dus past in je niche) en hierbij makkelijk leesbaar is. Naar mate van tijd zal je gebruikersnaam ook herkend worden en daarom mag je een gebruikersnaam eigenlijk nooit veranderen.

Instagram Bio-optimalisatie

Vaak is men zo druk bezig met de perfecte feed dat ze de bio volkomen vergeten. Terwijl je hier 150 leestekens hebt om de eerste indruk te geven. Ik noem het liever bio-optimalisatie dan de perfecte bio want de perfecte bio zal constant veranderen, net zoals dat jouw interesses veranderen. Juiste profielfoto: Helder en duidelijk zichtbaar. That’s it! Het is een bijzonder klein vakje, daarom hoort het direct op te vallen. In het algemeen werkt wit beter dan zwart op instagram. Logo’s zijn mogelijk, maar dan moet je ervan overtuigd zijn dat het beter werkt als een foto (die is toch vaak persoonlijker).

De perfecte bio is heel simpel en het hoort de volgende info te bevatten in 150 tekens:

  1. Wie ben je? Wat doe je? Tip: wees uniek;)
  2. Waarom zouden we je moeten volgen?
  3. Call to Action (CTA)
Een kleine toelichting: een Call to Action (CTA) is niets anders als een verzoek tot actie. Veel mensen kennen de CTA voor in je posts, maar vergeten dat ze dit ook in hun bio kunnen plaatsen. Denk aan een verwijzing naar je blog zoals ik in mijn bio heb staan of de vraag “Follow/Use our #hashtag”.

Instagram naam: Dikgedrukte regel

Is het je al opgevallen dat ik nog niet heb vermeld wat je als naam (dik gedrukte regel) kunt gebruiken? Die heb ik namelijk ook niet genoemd. Wat ik je in ieder geval niet adviseer is om dingen dubbel te noteren. Je gebruikersnaam en de dik gedrukte regel horen twee verschillende regels te zijn en probeer daar zo optimaal mogelijk gebruik van te maken. Ik koos ervoor om mijn naam in te vullen met steekwoorden. Op basis van mijn gebruikersnaam zie je namelijk niet wat mijn account inhoudt, maar wanneer je zoekt, zie je wel direct de steekwoorden. Voorbeeld Instagram Bio - Singlemomlife.nlZoekresultaten Instagram - Singlemomlife.nl Druk jezelf uit in emojis, gebruik je humor of wees inspirerend. Het allerbelangrijkste wat ik over een bio kan zeggen is dat het van jou moet zijn. Geeft het echt duidelijk weer wie jij  bent? Twijfel je daarover, verander het!

Voordat ik  het vergeet:

Je hebt maar 150 tekens, vraag jezelf af: is dit echt noodzakelijk voor mijn bio? Bijvoorbeeld: is het noodzakelijk dat men weet dat ik een coffee addict ben? Eigenlijk niet he?;) Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld locatie als dit niet echt van toepassing is. En dan komen we op iets wat ik steeds vaker tegenkom: ambassadeur voor @… in de bio. Hier moet ik nog even iets over kwijt: je bent waarschijnlijk hartstikke trots op deze samenwerking en wilt dit graag delen. Wat dit echter anderen laat zien is: 1. je doet aan samenwerkingen 2. je hebt je account al verbonden aan bedrijf X. Voor een andere potentiële samenwerking kan dit positief of juist negatief uitwerken. Aan jou om te beslissen of je het er wel of niet in laat staan, mijn advies is om het te vervangen door iets als “DM/Mail voor Samenwerkingen”.

Link in bio:

Ik vind het altijd heel bijzonder om te zien hoe men zo goed zijn best doet om zijn website naam te verbergen door een verkorte link. Op Marktplaats betaal je extra om je website link te laten zien in een advertentie. Dit laat toch al zien dat dit ontzettend waardevol is! Vind je het nou een te lange url, maak een slug (verkorte link) aan. Maak alsjeblieft gebruik geen Bitly. Je beperkt je eigen naamsbekendheid. Kies je wel voor een verkorte link, gebruik dan de juiste. Linktree is een van mijn favorieten; vooral bij shops omdat je meerdere links kunt highlighten. Bitly is duidelijk niet een van mijn favorieten; simpelweg omdat de statistieken openbaar beschikbaar zijn (zet maar eens een + achter een willekeurige bitly link). Maar dit kan ook heel effectief zijn wanneer je bijvoorbeeld een gastblog of affiliate wilt meten.

Instagram Highlights:

In de regel “maak gebruik van alle Instagram opties” zou ik zeker adviseren om ook gebruik te maken van de highlights. Voor highlights geldt wel het volgende: gebruik er max 4 of 3 + IGTV. Zodra het er meer worden, moet je namelijk scrollen en dan wordt het als spam ervaren. Hou het simpel en netjes. Kijk of er bepaalde dingen zijn die je kunt samenvoegen en bedenk ook wat wil je hier nou echt “highlighten”. Kies hiervoor bijvoorbeeld voor drie topics die het belangrijkst zijn bij je account (ookal heb je 20 interesses die je graag wilt delen). In een volgend deel gaan we het hebben over Instagram stories en de contentplanning hiervoor. Dan zal ik hier meer over vertellen.

Highlight icoontjes:

Je kan de omslag foto direct vanaf je telefoon uploaden. Spammen in je stories is dus echt niet nodig! Zorg ervoor dat je icoontjes duidelijk zijn (formaat icoon + combinatie achtergrond) en de titel van de highlight duidelijk aangeeft wat men erin kan verwachten. Ik ben geen voorstander van drukke achtergronden of teksten erin, simpelweg omdat dit snel onduidelijk en rommelig oogt. Tip: Met de app Canva kan je de highlightcovers zelf maken, al vind ik Canva op de laptop net iets fijner. Heb je nou moeite met het maken van de juiste highlight covers? Via Google afbeeldingen vind je er genoeg die je vaak gratis kunt gebruiken!

Instagram Bio Challenge

Vond je dit nou nuttig en denk je: ja ik ga gelijk aan de slag! Ik daag je uit! Maak een screenshot van je huidige Instagram bio en een zodra je klaar bent met het aanpassen. Stuur ze naar mij via Instagram dm en ik geef je nog extra (gepersonaliseerde) tips voor jouw Instagram account! Veel succes!   Instagram De perfecte bio - Singlemomlife.nl blog

13 Reacties

  1. 19 augustus 2018 / 11:54

    oh deze vond ik erg interessant!!! we gaan subiet eens kijken of we iets kunnen verbeteren aan onze bio ♥️ bedankt ♥️

    • Ela
      19 augustus 2018 / 12:07

      Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken! Al moet ik zeggen dat ik de jouwe al heel sterk vind hoor;)

  2. Peter
    20 augustus 2018 / 14:06

    Hey dank je voor de tips: wil je is naar mijn bio kijken. En gewoon @peterketelslegers en in een pmmij zeggen wat je er van vind. Dank u

    • Ela
      20 augustus 2018 / 14:52

      Hi Peter, ik ontvang graag je before & after foto’s van je bio en kun je me in dat berichtje ook even laten weten wat je eigenlijk wilt met je account? Xx Ela

  3. 20 augustus 2018 / 16:40

    wat een leuk stuk. hier heb ik echt wat van opgestoken dus super tof om te lezen

  4. 21 augustus 2018 / 06:55

    Dankjewel voor de handige tips. Ik ‘zit’ wel op Instagram maar bak er op het moment niet veel van denk ik. Ik doe maar wat.

  5. 21 augustus 2018 / 07:09

    Fijne tips! Ik ga gelijk weer even brainstormen over mijn bio. Ik vind dat altijd zo lastig, een soort schriftelijke elevator pitch haha. Ik ga gelijk ook even uitzoeken hoe je highlights kan maken zonder je stories te spammen. Of behandel je dat in een volgende blog?

    • Ela
      21 augustus 2018 / 09:08

      Ja heel toevallig wel! Maar stuur me even een dm/mail en dan leg ik je het alvast uit;)

    • Ela
      21 augustus 2018 / 09:07

      Lief! Al ben ik nu precies in zo’n overstapfase.. hihi

  6. 22 augustus 2018 / 08:59

    Net als deel 1, weer een fijn artikel, thanks! Had ik dat van die highlights maar eerder geweten haha.. oh well! Ga nog eens kritisch naar mijn bio kijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sluit mij
Zoek je iets?
Zoek:
Berichtcategorieën: