Instagram tips & tricks deel 5: Engagement (pods)!

Instagram Tips & Tricks: Engagement (pods)

Engagement moet een van de woorden zijn die je het meest hoort, als we het hebben over Instagram. Door de website wijzigingen en nog veel meer dingen die zijn gebeurd, ben ik er helaas niet aan toe gekomen om verder te gaan met mijn tips en tricks reeks. Maar dat gaan we gewoon inhalen en vandaag vertel ik jullie alles over engagement; oftewel alles over likes en comments op Instagram.

Wat is nou engagement?

In Instagram wereld wordt er altijd gesproken over engagement, wat we in het Nederlands kunnen vertalen naar betrokkenheid. Maar eigenlijk is het een simpele berekening van het aantal likes en comments (reacties) dat je op een post hebt gekregen gedeeld door het aantal volgers.

Dus: (likes + comments) / aantal volgers x 100 = %

Dit is dan je engagementpercentage. Nou moet ik aangeven dat een post op zich niet zo heel belangrijk is en er meestal gerekend wordt over een periode van 14 posts. Natuurlijk ga ik je nu niet lastigvallen met lastige berekeningen. Er zijn meerdere websites die dit voor je berekenen. Hieronder een voorbeeld van mijn engagement op de website: phlanx.com

Engagement rate Instagram - @elaa.ilayda

IPM:

Misschien heb je eerder andere blogs gelezen of heb je het ergens toevallig gehoord: IPM oftewel interactie per 1000 volgers. In principe is dit precies hetzelfde. Volgens Phlanx is mijn engagement 6,42% en volgens bijvoorbeeld instacalculator.nl is mijn IPM 60,35. Het minimale verschil komt hoogstwaarschijnlijk door een afrondingsverschil omdat IPM per 1000 volgers berekend wordt.

Waarom is het belangrijk?

Je engagement geeft simpelweg aan hoe betrokken je volgers zijn met je posts. Vinden ze je post leuk, dan liken ze je post of laten zelfs een comment (reactie) achter. Wanneer je bijvoorbeeld afwisselt tussen selfies en quotes is het vaak zo dat selfies een betere engagement score heeft. Simpelweg omdat dit persoonlijker is en dit vaak gewaardeerd wordt.

De laatste tijd ben ik vaker zichtbaar op mijn posts en ik merk dat het toch iets met mij doet. Het is dan toch leuk om te zien dat mensen je “liken”. Een stukje bevestiging en erkenning denk ik dan. Maar eigenlijk is je engagement maar voor twee dingen belangrijk:

  1. Voor het algoritme als je wilt groeien op Instagram

De dames van Instaproof leggen dit mooi uit. Zij vergelijken het algoritme en de zichtbaarheid van je post met een domino effect. Je post wordt eerst aan een deel van je volgers getoond, wanneer zij goed engagen beschouwt het algoritme je posts als “beter dan gemiddeld” en wordt het aan het volgende groepje van je volgers getoond. Net zoals domino stenen die een voor een vallen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit door blijft gaan, totdat het algoritme je post op de optdekkingspagina plaatst, zodat het ook getoond kan worden aan je potentiele volgers.

  1. Voor bedrijven als je samenwerkingen wilt doen

Nu is het bij iedereen wel bekend dat er verschillende opties bestaan om bijvoorbeeld nepvolgers te krijgen op een account. Het aantal volgers wil helemaal niet zoveel zeggen, dat is iets wat bedrijven zich ook realiseren. Het tweede waar ze dan op letten, is je engagement. Hoe betrokken is je publiek. Dit geeft deels aan of je volgers echt zijn, maar vooral of ze überhaupt met je betrokken zijn. Maar net zoals nepvolgers zijn er ook “nep likes/comments” of zelfs engagementpods. Ik ga zo verder op het gedeelte engagementpods.

Aantal comments per 100 likes

Maar mocht je een (toekomstige) influencer zijn, dan heb ik nieuws voor je. Terwijl er helaas niet veel bedrijven zijn die echt goed onderzoek doen naar influencers, begint het deel dat wel goed oplet, nog op een ding extra te letten. Het aantal comments per 100 likes. Hoewel hier nog geen vaste aantallen voor gelden is het ergens tussen 2 en 5 comments per 100 likes (uiteraard afhankelijk van de grootte van je account). Niet alleen een lage comment/likes ratio maar ook een hoge zal alarmbellen doen rinkelen.  Dit zou namelijk kunnen aanduiden dat er gebruik gemaakt wordt van engagement pods.

Engagement pods

Oftewel een groepje waarin je afspreekt met elkaar dat iedereen elkaars post liked of een comment plaatst. Gezien je dit vooraf met elkaar afspreekt lijkt dit niet helemaal eerlijk toch? Daarom hebben de meeste al snel de neiging op te zeggen dat dit nep of niet organisch is.

Persoonlijk vind ik dat het verhaal niet zo zwart wit is. Stel er wordt een foto gepost met een vraag, bijvoorbeeld onderstaande post waarin ik eigenlijk vraag om in je portemonnee te kijken. “Hoeveel geef jij uit aan kerstcadeautjes voor je kind?” Het kan zijn dat dit misschien in eerste instantie te persoonlijk en direct is om zo even als comment te plaatsen, terwijl wij mama’s het onderling het wel met elkaar bespreken. Dan zouden een aantal comments uit een pod een soort zetje geven, voor diegene die niet direct durven. Oftewel: het spits afbijten..

Post Caption - Instagram Tips Caption Comments - Instagram Tips

Dus wanneer je bijv 50 comments onder een post ziet waarvan er 5 afkomstig zijn van een pod. Is dat dan direct nep, of was het een soort hulpmiddel? Persoonlijk zie ik het dan liever als een hulpmiddel i.p.v. direct te roepen: “Dat is nep!” Op moment dat van de 50 comments er 40 afkomstig zijn van een pod is het natuurlijk weer een ander verhaal. Als je mij kent, dan weet je dat ik zeg: het maakt niets uit wat je doet. Zolang je er maar eerlijk over bent! Wanneer je bijvoorbeeld een samenwerking aangaat met een bedrijf, is het dan ook netjes om te vermelden dat er gebruik gemaakt wordt van een pod en hoeveel likes/comments er van deze pods afkomstig zijn.

In dit specifieke voorbeeld heb ik geen gebruik gemaakt van een pod en was ik eigenlijk verbaasd dat er zo eerlijk werd gereageerd. Ik denk doordat ik zelf ook altijd open en eerlijk ben op mijn account, dit aanleiding was voor de reacties.

 Soorten engagement pods

Nu heb ik vrij uitgebreid verteld over een comment pod. Vaak wordt er automatisch ook het bericht geliked. Oftewel een like en comment groep.

Er bestaan ook enkel like of enkel comment groepen, maar ook save groepen (om je afbeeldingen op te slaan) en story view groepen (om elkaars stories te bekijken). Of het zijn combinaties van deze.

De pods zijn in eerste instantie ontstaan vanuit Instagram waarin een aantal mensen die bevriend zijn op Instagram dit met elkaar afspreken. Voorheen kon je een groeps dm creëren van 15 man, maar dit is tegenwoordig zelfs 30 man. Ik geloof erin dat dit Instagrams manier is van zeggen: als je ze gaat gebruiken, doe het dan binnen Instagram.

Door de beperking van 15 man, zijn er een tijd lang groepjes gecreëerd op Whatsapp. Maar al snel ging dat over naar Telegram. Voor diegene die Telegram niet kennen:

Telegram is een chat app vergelijkbaar met whatsapp. Volgens geruchten zou de app gebruikt worden door terroristen en de onderwereld omdat het niet traceerbaar zou zijn. Om het Instagram algoritme te “misleiden” werd er dus vrij snel gekozen voor Telegram. Ook heeft Telegram opties om bots in te stellen die bijv je een welkomsberichtje in een groep kunnen sturen of kunnen controleren of jij wel aan alle regels houdt.

Er zijn diverse groepen beschikbaar op Telegram, waarbij vooral likes groepen. Deze groepen kunnen dan bestaan uit duizenden deelnemers en kunnen zelfs niche gerelateerd zijn. Er bestaan versies zoals:

  • Like laatste 12/24 uur voordat je post
  • Rondes: iedereen post zijn link op een bepaald tijdstip en moet dan alles binnen een bepaald tijdsvak geliked hebben (bijvoorbeeld 30 minuten)
  • Comment laatste 5/10 links voordat je post

Vaak zijn er regels bij verbonden zoals dat je verplicht de beheerder moet volgen. In ruil daarvoor zorgt de beheerder ervoor dat iedereen alles inhaalt, maar ook nieuwe leden “ronselt”. Het is mogelijk dat je ooit een dm hebt gekregen van iemand die je een uitnodiging voor zo’n groep heeft verstuurd. Al kun je vaak in diverse Facebook groepen voldoende Telegram linkjes vinden.

Over Facebook gesproken: er zijn ook voldoende “instagram groepen” te vinden op Facebook waarin er regelmatig een like/comment/volg treintje wordt gedaan.

Betaalde pods

Oke, dus tot nu toe heb ik een beetje alles verteld onder de categorie gratis waarin je eigenlijk de engagement “betaalt” met hetzelfde terug te geven. Hiernaast bestaan er ook betaalde versies. Terwijl ze in de normale pods al blij zijn met een extra deelnemer, zijn er ook pods waarbij je een bedrag eenmalig of maandelijks moet betalen. Dit kan beginnen vanaf ongeveer $ 10,- en aardig oplopen. Vaak wordt je ingedeeld naar het aantal volgers, zoals  tot 10k volgers, tot 25k volgers en ga zo verder. Het voordeel dat je hiermee hebt, is dat alle accounts vooraf gecontroleerd zijn. Een account heeft dan ook een minimaal aantal volgers en heeft bijv nooit nepvolgers gekocht, waardoor het zou moeten gaan om een kwalitatief account. Een voorbeeld van zo’n soort service is Fuelgram. Vaak is Fuelgram pas interessant vanaf 100k volgers.

Powerlikes

Naast de pods biedt Fuelgram ook een andere service, namelijk powerlikes. Powerlikes is ontwikkeld voor een specifieke groeistrategie op Instagram, namelijk constant de ontdekkingspagina behalen. Dit is gebruikelijk bij thema accounts, zoals luxury accounts. Je krijgt dan in een korte periode nadat de post online staat een groot aantal likes van “sterke”accounts (met veel volgers). Hierdoor zou je vrijwel direct op de ontdekkingspagina moeten staan (viraal gaan) en vanuit hier altijd in aanraking komen met je potentiele volgers. Dit soort accounts noemen ze ook wel “viral accounts”.

Terwijl accounts die gegroeid zijn op basis van nepvolgers of bijv volg/ontvolgmethode erom bekend staan dat hun bereik slecht is, zijn viral accounts precies het tegenovergestelde. Het bereik van dit soort accounts is juist ontzettend hoog. Hou er rekening mee dat powerlikes in de honderden euro’s per maand kan kosten. Daar tegenover staat dat deze thema accounts ook bijzonder veel opleveren in de verkoop. Het is maar waar je handel in ziet, denk ik dan..

Wat kun je doen om je engagement te verbeteren?

Je hebt natuurlijk al verschillende opties gelezen om je engagement te verbeteren door deel te nemen aan een groep. Maar er zijn ook genoeg dingen die je zelf kunt doen.

  • Engage zelf! Vooral onder ondernemers wordt er vaak gezegd “gewoon iedereen die op jouw post liked/comment, hetzelfde terug doen”. Ik ben geen fan van het “voor wat, hoort wat” proces en vind dat dit best uit jezelf mag komen. En raad eens: Instagram vind dat ook! Hoe meer jij actief engaged bij anderen, deste zichtbaarder jouw post wordt voor hun. Win win situatie lijkt mij.
  • Altijd reageren op de comments die je krijgt op je eigen posts. Dit lijkt mij een beetje vanzelfsprekend, maar toch merk ik dat velen dit niet doen. Eerlijk gezegd vind ik dit vooral een vorm van beleefdheid. Wanneer iemand de moeite neemt om een reactie te plaatsen, is het vooral beleefd om daarop te reageren.
  • Call to action (CTA) Zorg ervoor dat je in je caption een een reden geeft om bijv een comment te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld al door een simpele vraag. Meer info over call to actions vind je in de blog: Perfect Feed.
  • Betere content: eigenlijk komt het daar altijd op neer. Zorg voor goede posts die je publiek (je volgers) ook echt leuk vinden. Waar ze inspiratie uit halen.. Hoe je erachter komt wat goede content is: heel simpel eigenlijk. Diverse dingen blijven proberen totdat je vind wat voor jouw publiek werkt.

“En dat was hem alweer” zeg ik heel gemakkelijk na 1900 woorden. Ik hoop dat dit waarde biedt en de wondere wereld van Instagram voor jullie duidelijker maakt. Hoewel deze blogs vooral gericht zijn op mensen die graag willen groeien op Instagram hoop ik ook dat iedereen die geïnteresseerd is, zo alles begrijpt. De oorspronkelijke reeks zou 10 delen worden, waarvan dit deel 5 is. In de komende maanden komt het vervolg met hopelijk zoveel mogelijk “mindblown eye openers” over hoe dingen nou echt werken op Instagram. Heb je de reeks gemist, dan kun je het beste beginnen bij deel 1: Algoritme uitgelegd. Vragen/opmerkingen kun je hierover altijd achterlaten of mij even via Instagram een dm sturen!

 

Xx Ela

Instagram Tips & Tricks: Engagement (pods)

 

1 Reactie

  1. Naomi
    2 februari 2019 / 15:50

    Dankjewel datje dit zo duidelijk hebt uit willen typen voor ons onwetenden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sluit mij
Zoek je iets?
Zoek:
Productcategorieën:
Berichtcategorieën: