Follow my blog with Bloglovin

Instaproof ontmaskerd: de eerlijke review

En ineens zie en hoor je het overal: Instaproof: In 15 stappen naar insta(nt) succes op Instagram. Persoonlijk krijg ik een allergische reactie van dingen zoals “instant succes”. Ik geloof daar niet in: wil je iets bereiken, dan moet je ervoor werken.

Ik weet niet precies waarom dit boek mij aantrok, maar hij deed het! Zo stuurde ik Kirsten (een van de twee auteurs) een dm met de vraag of ik review van Instaproof mocht schrijven. Zij reageerde heel positief en en stuurde mij eentje op. Zo ging ik aan de slag met Instaproof.

Instaproof: het boek

Ik begin in het boek met de 15 stappen en de inhoudsopgave. Wat mij direct opvalt is dat dit ontzettend veel lijkt op mijn blogserie Instagram Tips & Tricks. Ik vind dat een logische verloop van een handleiding en die zie ik ook terug in mijn planning. Iets met “great minds think alike” hihi…

Als het echt moet: de minpunten

Een eerlijke review geeft de minpunten ook aan toch? Dus ben ik op zoek gegaan naar minpunten. Moet ik eerlijk zijn: het zijn echt hele kleine minpuntjes en bederft de pret echt niet. Hier gaat ie dan:

1. Kleine foutjes

Door het boek heen zitten er een aantal kleine foutjes. Sommige zijn duidelijk door tijdsdruk, sommige om het “mooier” te maken. Zo wordt er bijvoorbeeld aangegeven dat het maximum 25 hashtags is, terwijl dit 30 is. Klein typefoutje lijkt mij. Maar een van de eerste hoofdstukken begint met de kop “Insights” waarbij dit in Instagram-taal je statistieken betekent en zij dit niet bedoelen. Zo wordt er op een bepaald moment uitgelegd: gebruik niet de meest populaire hashtags. Vervolgens zie je een pagina verder de meest populaire hashtags als tip aangegeven. Jammer, maar daar lees je over heen!

1. Gebrek aan informatie

Met gebrek aan informatie bedoel ik eigenlijk die duistere kant van Instagram. De wereld van neppe volgers en neppe likes (zoals ook te zien in de VPRO’s documentaire Follow Me). Dagelijks worden er mensen opgelicht en honderden euros lichter gemaakt door deze duistere kant van Instagram. Die vind ik niet terug in het boek.  Wanneer je over Instagram praat, vind ik ergens dat dit moet terug komen. Terwijl zij het niet perse benoemen, merk ik tussen de regels door dat de meiden toch echt wel bekend zijn hiermee. Dit brengt mij op een conclusie: Ze weten het wel, maar ze hebben er bewust voor gekozen om dit niet te vertellen. En eerlijk gezegd vind ik dit eigenlijk toch een groot voordeel!

De voordelen:

Ik noemde het net gebrek aan informatie, maar eigenlijk is het de keuze geweest. Nadat ik klaar ben met het boek, heb ik ineens een ontzettende drang om iets te gaan posten. Ik wil creëren en engagen met anderen. Het boek is zo ontzettend positief! Ik zou het bijna een boek willen noemen om mensen te enthousiasmeren voor Instagram.

Een beetje jaloers..

Wat ik een ontzettend voordeel vind is dat het makkelijk wegleest. Het is duidelijke taal en makkelijk te begrijpen of je nou een beginner bent of Instagram al jaren gebruikt. Op sommige momenten ben ik hier zelfs een beetje jaloers op. Een voorbeeld daarvan is de term “lurkers” die ze gebruiken. Waarom ben ik daar nooit op gekomen? Of de manier hoe ze het algoritme uitleggen met hun domino voorbeeld. Love it! En laten we niet vergeten dat het boek zelf er ook ontzettend “instaproof” uitziet. Ontzettend tof dat de afbeeldingen echte posts van Instagrammers zijn.

Enthousiasme

En het zijn niet 15 stappen naar insta(nt) succes op Instagram, maar 15 stappen op verliefd te worden op Instagram. Wat is dit boek ontzettend inspirerend! Ik herbeleef mijn liefde voor Instagram door dit boek. Dit is echt de reden waarom Instaproof werkt voor iedereen. Of je nou Instagram nog nooit hebt gebruikt of 24/7 online bent: Instaproof is je boek!

Voor wie?

Ieder boek wordt natuurlijk voor een specifiek doelgroep geschreven, net zoals dit boek. Maar naast de doelgroep waar het bedoeld voor is, heb ik er nog een voor jullie. Er zijn naar mening twee soorten lezers die dit boek absoluut in huis moeten hebben:

De ondernemers:

De zzp-ers, kleine ondernemers en iedereen met een commerciële insteek die te weinig of nog helemaal geen gebruik maakt van Instagram. Volgens mij heb ik in de blogs al eerder aangegeven: Instagram advertenties  zijn op dit moment goedkoper dan Google Ads. En dit boek leert je om al het maximale uit je Instagram account te halen voordat je überhaupt aan adverteren toekomt. De focus van het boek ligt op content zoals het ook hoort! Deze boek zal voor jou de perfecte handleiding zijn om direct aan de slag te gaan en dit op de juiste wijze!

Iedere Instagrammer

Ja, waarschijnlijk heb je geen handleiding nodig en ken je de meeste dingen die in dit boek staan al. Maar er is iets met dit boek dat iedere cent waard is en misschien wel meer. Net zoals alles kun je soms in een bepaalde sleur raken. De inspiratie en spanning is er even uit. Wat dit boek ontzettend goed doet, is je inspiratie terugbrengen! Ik herinnerde me waarom ik verliefd werd op Instagram door dit boek en besefte dat ik al 2 weken geen nieuwe post had geplaatst! Daar is dus snel verandering in gekomen! Iedere Instagrammer zou dit boek in huis moeten hebben, al is het om hem even door te bladeren en die inspiratie weer op te doen.

Instaproof: de conclusie

Om eerlijk te zijn kan ik nog wel even doorgaan over hoe super dit boek is. Nee, niet omdat ik hem gratis heb gekregen maar omdat het iets met me deed. Ik werd weer geïnspireerd om meer met Instagram te doen. Als ik mezelf Instagram “expert” mag noemen, dan is het toch wel heel erg bijzonder dat dit boek dat effect op me heeft! Dus of je nou net zoals mij claimt een expert te zijn of simpelweg een beginner bent, Instaproof is zeker je geld waard. Hierbij een directe link om het boek Instaproof aan te schaffen! Ps: dit betreft een affliate link. En ben je benieuwd naar mijn blogs over Instagram, klik hier.