Follow my blog with Bloglovin

Instagram Tips & Tricks: Deel 4 Hashtag Strategie

Tips & Tricks deel 4 hashtag strategie - Studio-mama.nl

Het is weer een tijd voor een nieuwe deel: Instagram Hashtag strategie. Ja, je leest het goed. Er zit zelfs een strategie achter de hashtags die je gebruikt op Instagram. Alles hierover lees je nadat we eerst wat basis dingen hebben doorgenomen.

Hashtags: de basis

Dat ene symbool die eruit ziet als een hekje gevolgd met een keyword of zin (#instagram) Dat is nou een hashtag! Een hashtag verzamelt eigenlijk alle gegevens die eraan  gekoppeld zijn. Op Instagram zijn dat dus alle posts (hoewel je hashtags ook in stories en op IGTV kunt plaatsen, lijkt nog niet helemaal te werken). Het voordeel hiervan is dat de gebruiker makkelijker een bepaald onderwerp terug kan vinden. Je archiveert je posts dus op een manier dat ze gemakkelijk terug gevonden kunnen worden zodat je posts bijvoorbeeld getoond worden aan potentiele volgers. Maar naast mogelijk nieuwe volgers, krijg je ook meer likes en comments op je posts.  
In 2014 is er een onderzoek geweest naar Instagram & hashtags en posts met minimaal 1 hashtag kregen zo’n 12,8% meer engagement (combinatie van likes en comments).
  Hieronder een voorbeeld van mijn eigen posts waar bijna de helft!?! van de weergaven alleen via hashtags kwam: Resultaat hashtag - Singlemomlife.nl

Hoeveel hashtags mag je gebruiken?

Je mag per post 30 hashtags gebruiken. Iemand zei een keer: als je 30 lootjes voor een loterij kunt gebruiken, gebruik je er dan maar een paar of alle 30? Hoewel ik het hier mee eens ben, moet ik je herinneren aan het algoritme. Constant dezelfde 30 hashtags gebruiken kan gezien worden als “ spam” gedrag. Mijn advies is daarom gebruik er 28 en nooit dezelfde hashtag (op je persoonlijke hashtag na) binnen 24 uur. Zo kan het algoritme nooit iets van automatisering vermoeden.

Wat kun je er nog meer mee?

Je kunt hashtags in je bio plaatsen en zelfs volgen. Ik vind het zelf heel fijn om een aantal hashtags te volgen van onderwerpen die mij inspireren zoals #barnruminspo. Vraag me niet hoe ik die ooit heb ontdekt maar ik geloof dat het Zweeds is voor kinderkamer en die stijl vind ik gewoon ontzettend tof! Alleen omdat zo’n populaire stijl is kun je moeilijk iedereen vinden en volgen en maakt zo’n hashtag het ideaal!

Waarom hashtags niet werken voor jou?

Dit is de meest voorkomende fout bij hashtags: gebruik maken van generieke, grote hashtags*. Wanneer je hashtags op Instagram accepteert als een soort archief systeem, begrijp je het direct! Het is namelijk niet fijn zoeken als er in het archief zoveel is waar je tussen moet zoeken (of gevonden worden). Je post zal namelijk verdwijnen achter de duizenden posts die erachter aan komen. Er zijn ontzettend veel blogs online te vinden die de populairste hashtags op een rijtje zetten (ook per niche) en er bestaan zelfs heel veel apps die hashtags voor je genereren. Heel simpel: NIET gebruiken! Al deze hashtags zijn namelijk vrijwel altijd te groot/generiek. *Grootte van een hashtag: Wanneer je op Instagram zoekt op hashtags, zie je eronder een aantal staan bijv #tips 5,8m (miljoen) berichten. Dit betekent dat er 5,8 miljoen posts zijn op Instagram met de hashtag #tips. Updated januari 2019: Er is een verschil tussen generiek en trending als het gaat om hashtags. Sommige hashtags zijn door de jaren heen vollop gebruikt en zijn daarom ontzettend groot. Maar sommige hashtags zijn vrij nieuw (of krijgen een tweede leven) en die zijn razend populair waardoor ze ineens ontzettend groot worden. Deze hashtags zijn trending hashtags. Makkelijke voorbeelden zien we goed terug als we kijken naar december: hashtags zoals #christmas2018, maar ook van alles met 2019 erin. De truc van succesvol zijn in hashtags is juist deze trending hashtags (oftewel viral hashtags) binnen jouw niche te vinden. Let op: binnen je niche! Erg belangrijk;) Uiteraard is er nog een ding: wanneer je jouw niche gerelateerde viral hashtags hebt gevonden, moet je content ook aanslaan. In de eerste negen fotos die je ziet, moet jouw foto (of video) direct de aandacht trekken.

Instagram hashtags: 10/10/10  strategie

De 10/10/10 strategie is eentje die al een lange tijd bestaat en het eigenlijk makkelijker moet maken om je hashtags te gebruiken. Ik heb zelf niet kunnen ontdekken waar deze strategie precies is ontstaan en weet dat er meerdere varianten op bestaan. De twee meest voorkomende versies zijn:

Op basis van grootte hashtag:

Ik zal hem even kort uitleggen maar met de laatste algoritme wijziging is deze eigenlijk niet meer relevant. Bij deze variant deelde je de hashtags die je gebruikt in drie categorieën: 10 kleine hashtags die tussen 10.000 en 50.000 keer gebruikt zijn. 10 medium hashtags 50.000 tot 200.000 keer gebruikt en 10 grote hashtags 200.000 keer en meer.

Voorbeelden voor een mama/baby account (zoals de mijne bijvoorbeeld)

Kleine hashtags#moederdochter (23,700) #moederschap (13,100)
Medium hashtags#trotsemama (79.000) #dochter (97.000)
Grote hashtags#baby (140 miljoen) #babygirl (49 miljoen)
Wat deze strategie wilde bereiken is groeien in de top 9 posts: Wanneer je een hashtag opent, zag je voorheen eerst de top 9 populairste posts en daarna de meest recente. Door de populairste te worden in de kleine hashtags, had je kans op meer bereik waardoor je in de top 9 van de medium hashtags geplaatst kon worden en hierna misschien zelfs in de top 9 van de grote hashtags.

Waarom dit niet meer werkt:

Ik zei het al: algoritme wijziging. Het is een lange tijd zo geweest dat iedereen dezelfde top 9 zag bij het zoeken van dezelfde hashtags. Sinds juni dit jaar bestaat de top 9 niet meer en is het een lange lijst waar je doorheen kan scrollen. En eigenlijk het belangrijkste: iedereen heeft tegenwoordig een gepersonaliseerde ontdekkingspagina en hashtag weergave. Wanneer ik zoek op de hashtags #genieten, zal ik waarschijnlijk veel kinderen zien. Terwijl iemand met bijvoorbeeld een interieur account een post zal zien van iemand met een opgeruimd huis.

Waarom ik deze versie toch vertel:

Hoewel de standaard top 9 niet meer bestaat, is er wel een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat je posts in de eerste rijen van populaire posts komen te staan. In deel 1 vertelde ik dat je het algoritme voor je moet laten werken. Om altijd in die populaire top terecht te komen, moet je eigenlijk het algoritme “leren” dat dit jouw hashtag is. Dit doe je door een aantal dingen: blijf in je niche, gebruik de hashtags die door je niche gebruikt (en gezocht) worden en engage met je niche door middel van deze hashtags. Leer het algoritme dat die ene hashtags jouw hashtags is, door deze regelmatig en op de juiste momenten te gebruiken. Uiteindelijk zal je door consistentie je account versterken en binnen je niche in de top resultaten belanden met je hashtags. Want ookal is de officiele top 9 weg, je zult jezelf er vast op betrappen dat wij graag direct resultaat willen zien. Wanneer we dus op een hashtag zoeken, kijken voornamelijk enkel naar de eerste (negen) posts.

Gepersonaliseerd 10/10/10 strategie

Wat momenteel goed werkt is dus de “op niche gebaseerde”/ gepersonaliseerde strategie. Dit was eerst 10 hashtags per categorie, maar door de strenge aanpak van Instagram op automatisering verlagen we dit. We gaan ervan uit dat je 28 hashtags gebruikt waarvan 1 je persoonlijke hashtag. De overgebleven 27 verdeel je in drie categorieën:
1e categorie 9 hashtags:Beschrijven de foto zelf (wat je er daadwerkelijk in ziet)
2e categorie 9 hashtags:Beschrijven je account en je doelen (bij mij bijvoorbeeld #mamablogger)
3e categorie 9 hashtags:Beschrijven wie je wilt bereiken, je niche (#babyspam bijvoorbeeld)
Sommige noemen dit al een growth hack (een snelle manier om te groeien), maar persoonlijk vind ik dit iets is wat bij posten gewoon erbij hoort. Je kan sneller bepalen welke hashtags je nodig hebt en zo benut je optimaal al je “lootjes”

Hoe vind je de juiste Instagram hashtags?

Ik zie vaak twee dingen gebeuren: irrelevante of generieke hashtags zoals #follow4follow #goodvibes #love. Maar eerder gaf ik al aan dat je echt geen gebruik moest maken van hulpmiddelen zoals lijstjes op blogs of hashtag generator apps. Wat gebruik je dan wel?

Instagram!

Dit is echt de enige plek waar je hashtags hoort te zoeken. Je weet nu dat je hashtags in drie categorieën aan het zoeken bent. Dit maakt het zoeken hopelijk makkelijk. Via de Instagram zoekfunctie kun je dan aan de slag gaan. Het fijne van Instagram is wanneer je een hashtag gevonden hebt (en deze groot genoeg is), Instagram vanzelf gerelateerde hashtags weergeeft. En zo vind je uiteindelijk de hashtags die je wilt gebruiken. Ik zal eerlijk zijn: goede hashtags vinden kost tijd. Maar ik kan je deze twee dingen beloven: 1. Op den duur ga je er beter en sneller in worden. 2. Je zult snel het resultaat zien als je dagelijks post en je hashtags blijft gebruiken.

Tips & Tricks

Gebruik een variatie van hashtags consequent.

  • Let hierbij op de grootte van de hashtags en bouw op. Zie je dat je bij een hashtag constant in de top populaire posts komt, zoek dan naar een soortgelijke hashtags die wat groter (vaker gebruikt) is.

Zorg ervoor dat je hashtags relevant zijn.

  • De truc is eigenlijk een hashtag vinden die nog relatief gezien klein is, maar dagelijks veel gebruikt wordt, oftewel trending is.

Hashtags in de caption of 1e comment: het blijft een gedoe.

  • Wat ik de laatste tijd zie is dat het algoritme goed reageert op hashtags in de 1e comment. Het probleem lijkt verholpen, al blijf ik erbij: plaats ze gewoon in de caption. Updated Januari 2019: Na tests met verschillende accounts: Zette jij je hashtags in de comments voor oktober 2017, dan kun je dat gewoon blijven doen. Is je account nieuwer of is dit gedrag nieuwer dan oktober 2017? Dan raad ik het je aan om de hashtags gewoon in de caption te zetten.

Hashtags in stories:

  • Je kan 1 hashtag toevoegen in je stories. Maar wanneer je ze in een tekst plaatst, kun je er zelfs 10 plaatsen. Wel even ervoor zorgen dat ze ook onderstreept zijn, anders herkent Instagram de hashtag niet en wordt het gezien als normale tekst. En vind je een lijstje met hashtags in je stories lelijk? Maak de tekst met de hashtags erin (bijna) onzichtbaar klein! Instagram zal ze nog steeds als hashtags herkennen.

Hashtags opslaan:

  • Nadat je een hele reeks hashtags hebt gevonden die voor jouw account werken, kun je deze opslaan in de app Later (ook per categorie) zodat je ze makkelijk kunt selecteren en niet opnieuw hoeft op te zoeken.

Hashtags vinden binnen je niche: kijk eens naar vergelijkbare accounts.

  • Welke hashtags gebruiken zij? In mijn niche is #alleenmaarliefde bijvoorbeeld heel populair terwijl het niet direct iets zegt over mama/kinderen.

70% van de hashtags zijn gemaakt door een bedrijf/merk.

  • Op dit moment merk ik dat deze hashtags voor mij beter werken. Wanneer ik merk dat ik een item van een bepaald merk op de foto zichtbaar heb, dan kijk ik altijd even naar de officiele hashtag van het merk om deze ook toe te voegen.
  Ik hoop dat deze blog je motiveert om nooit meer zonder hashtags te posten. Mocht je nog vragen hebben. laat ze achter in de comments of stuur een mail/dm via Instagram. Heb je nou de voorgaande delen over Instagram gemist? Begin bij deel 1! Instagram Hashtag Strategie - Singlemomlife.nl blog

1 Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sluit mij
Zoek je iets?
Zoek:
Productcategorieën:
Berichtcategorieën: